Biff rydberg

Igår så blev jag klar med mitt examensarbete som jag skrivit på i 1,5 år. Någonstanns mitt i mitt panikpluggande så lärde sig Alvin att gå. Han har gått utefter möbler nu i 3 månader men igår släppte han taget :). Detta ville jag fira med lite oxfilé, men när jag väl skickat in arbetet till min examinator kom jag på att jag var super hungrig för jag hade varken ätit frukost eller lunch och det var middagsdags. Jag ringde därför min sambo med lågt blodsocker och skrek att han skulle köpa hem pizza istället ;). Det fick bli Biff Rydberg till lunch idag istället. Var tvungen att dricka ett glas vin för bildens skulle också. Min sambo valde detta vin för den fina flaskan, Vedré heter det och kostar 99kr. Det godaste vin jag druckit hittills, smakar nästan som saft. Det jobbiga är att jag vill gå i affärer men min sambo vill inte följa med och jag är inte körbar själv. Så nu måste jag övertala honom ;)

Biff rydberg med dijon och äggula

700 gram 
10 st 
3 st 
4 st 
0,5 dl 
1 dl 
3 tsk 

1. Tärna potatisen fint och spola med kallt vatten för att dra ur stärkelserna. Finhacka löken och persiljan samt skär köttet i lagom stora kuber.

2. Häll av vattnet från potatisen i ett durkslag och råstek potatisen gyllenbrun i en panna, salta och peppra.

3. Fräs löken med potatisen och stek köttet i en annan het stekpanna, salta och peppra.

5. Blanda creme fraiche med en klick dijonsenap så att smaken blir lagom mild

Lägg upp på i små grupper på varma tallrikar, lök, kött och potatis separat. Garnera med persilja, en äggula i sitt skal och senapsröran.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... §