Kyckling Provencale

De senaste veckorna har inte det blivit så mycket matlagning för min del. För två veckor sedan fick vi nämligen tillökning i familjen. Min sambo har därför stått för mycket av matlagningen medan jag stått för maten till vår lillkille. Nu är dock pappaledigheten slut så nu gäller det att hitta nya vardagsrutiner.

Igår bjöd jag våra gäster på Kyckling Provencale. Jag hittade ett recept i hemmets journal (http://www.hemmetsjournal.se/Mat/recept/?RecipeID=2198), men jag har använt mig av filé istället för en hel kyckling.

 

Det här behövs för ca 4 port:
4 kycklingfiléer
Örtsmör:
4 msk smör eller margarin, rumsvarmt
1 vitlöksklyfta
1/2 pressad citronsaft
2 krm salt
1 krm peppar
ca 1/2 paket djupfrysta örtkryddor provencale
ca 10-12 medelstora potatisar
1/2-1 tsk salt
Tomater provencale:
4 fasta tomater
2 msk smör eller margarin
1-2 pressade vitlöksklyftor
3 msk finhackad
persilja
2 msk ströbröd
Ugn: 225°
Varmluft 200°

1. Tina kycklingen om den är djupfryst.
2. Rör samman matfettet till örtsmör med pressad vitlök, citronsaft, salt, peppar och örtkryddor.
3. Fördela örtsmöret jämnt över kycklingen och lägg kycklingarna i smord eldfast form.
4. Skala potatisen och skär skåror i dem men inte helt igenom. Lägg potatisarna runtom kycklingen. Salta. Ringla över lite flytande matfett.
5. Ställ in formen mitt i ugnen och stek allt ca 40 minuter eller tills potatisen är mjuk och köttsaften är helt genomskinlig vid kycklinglåret. Pensla några gånger under stektiden.
6. Halvera tomaterna. Rör samman matfettet med pressad vitlök, hackad persilja och ströbröd. Fördela det på tomathalvorna.
7. Ställ tomathalvorna bredvid potatisen när ca 15 minuter återstår av stektiden.
 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... §