Mat för gravida

Jag var till MVC i måndags och mina järnvärden var bra. Barnmorskan verkade rätt förvånad eftersom jag inte tar några järntabletter.  Hemligheten är att jag ändrat min kost. Järn finns ju bland annat i kött men för att lättare tillgodose sig järnet ska man äta C-vitamin också. C-vitamin finns förutom i citrusfrukter också i  broccoli och paprika. Därför är recepten Wokad biff med ingefära och Wokad biff med basilika bra recept för gravida.

Den största andledningen till de bra järnvärdena är nog dock att jag dricker ett glas juice som är järnberikat. God Morgon juice har nämligen en apelsinjuice med passionsfrukt och kaktus som är berikad med järn och folsyra.

Hellst ska man äta fisk 2 gånger i veckan varav den ena gången ska man äta en vit fisk då den är rik på zink och selen. En dag i veckan bör man äta en fet fisk, som till exemepel lax. Den är rik på Omega 3 och ger smarta barn ;).  Själv var jag modig och provadde Ceviche på torskifilé , som alltså är rå fisk. Enligt livsmedelsverket får numera gravida äta sushi, men man måste var extra nogrann med hygienet och se till att fisken har varit fryst i tre dagar!

Det samma gäller om man vill äta rökt mat, som till exempel prosciutto som jag älskar. Den ska frysas in några dagar, så det gäller att man planerar maten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... §