Karelsk gryta med julskinka

Idag är det Finlands nationaldag, även kallad självständighetsdagen. Det har vi firat med att tända ljus i fönstren och äta finsk mat. Min sambo hade aldrig ätit detta tidigare men han blev imponerad iaf. Högrev hade jag hemma men däremot hade jag svårt att hitta någon information vad för griskött som passas. Därför testade jag med färdigkokt skinka som är lätt att hitta i butik så här års och det fungerade utmärkt! Man kan också ha i lamm eller kalv men det skippade vi idag.




600 g nötkött (ev lamm)
600g griskött (färdigkokt julskinka)
2 st morötter
2 st gula lökar
1tsk malen Kryddpeppar
2 tsk salt 12 st lagerblad

1. Sätt ugnen på 200 grader. Ta fram en rymlig ugnsfast gryta med lock.
2. Skär köttet i små bitar (lite mindre än till vår vanliga kalops).
3. Skär moroten i grova slantar eller stavar. Skala och dela löken i grova klyftor.
4. Varva nötkött, grönsaker och kryddor i en stor gryta. Häll på vatten så att det når upp till drygt häften av köttet.
5. Lägg på locket och sätt in i ugnen.
6.Sänk temperaturen till 150 grader efter ca 1 timme och lägg i färdigkokta julskinkan.
6. Låt stå minst 30 minuter men gärna upp längre (beroende på kött)
7. Kolla någon gång så inte vattnet kokat bort, spä i så fall med lite kokande vatten.

Kommentarer
Postat av: Ronja

Jag hittade din sida av en ren slump och jag har läst några av dina inlägg - det märks att du gillar att blogga :)

2012-03-18 @ 19:14:44
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... §