Parmesanfyllda kalvjärpar med ratatouille

Ratatouille, snart har jag lärt mig stava till detta svåra ord ;). Jag har velat prova att göra ratatouille enda sedan jag såg filmen Ratatouille. Det blev mycket lyckat!
Paremsanfylld kalvfärsjärpar med ratatouille 
Jag har fått nya tallrikar av min sambo i julklapp. New Wave från Villeroy and Boch

Kalvfärsjärpar


400 g kalvfärs
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 st ägg, gulorna 
2 dl vispgrädde
2 msk smör, till stekning
parmesanost

Ratatouille


1 röda paprika
1 grön paprika
1 gul paprika
1/2 zuccini
1/2 auberginer
300 g krossade tomater
250g körsbärstomater
2 vitlöksklyftor
10-15 steklökar
0,5 dl halvtorr sherry
2 tsk persillade
olivolja

1. Ratatouille: Skala lök och vitlök. Skala löken, hacka vitlöken och skär resten av grönsakerna i ca 2 cm stora bitar.
2. Hetta upp hälften av olivoljan i en stekpanna och stek lök och vitlök någon minut. Lägg över i en gryta eller kastrull. Stek därefter aubergine och squash i olja och till sist paprikan och lägg allt efter hand i grytan. Häll över tomater och kryddor och smaksätt med sherry. Låt koka under lock ca 15 min. Rör om då och då.
3. Kalvjärpar: Blanda kalvfärsen med salt, peppar och äggulor. Rör ner grädden.
4. Dela upp färsen i 8 delar. Skölj händerna i kallt vatten. Platta till en bit färs i den blöta handen. Lägg en bit ost på mitten och forma färsen till en oval järpe runt om osten. Gör likadant med resten av färsen.
5. Hetta upp hälften av smöret i en stekpanna, sänk värmen och stek hälften av järparna runt om på knappt medelgod värme 5-7 min.
Lägg över i en gryta eller form och håll varmt. Fortsätt med resten av järparna.
6. Servera järparna med ratatouille och nykokt färskpotatis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... §