Tapenade

Förra helgen skulle jag köpa pesto. Brevid dessa brukar hittade jag en burk som det stod "tapenade" på. Den lilla bruken var rätt dyr med sina 29kr så jag tvekade lite. Tur att jag köpte den i alla fall, för nu har jag ätit det varje dag. Burken tog slut på en kväll så jag har gjort egen efter det. Det går ganska snabbt att göra och jag brukar ha de flesta ingredienserna hemma, utom just sardellerna. Verkar vara rätt svårt att hitta dessa sardeller och jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter. En konservburk vid ansjovisen? Som jag förstått är i alla fall sardeller det som alla andra länder kallar ansjovis. Svensk ansjovis är gjord på skarpsill och jag tror väl inte det går att byta ut den. Istället för sardeller har jag tillsatt lite salt och några extra kapris och det smakar helt ok! Jag har testat tapenade till grillad kyckling och fläskfilé. Det passar även utmärkt som pålägg på mackan! Här kommer i allafall receptet med sardeller:

Tapenade är gjort på svarta oliver, olivolja och kapris som grund.

Fläskfilé fylld med tapenade, mozzarella och torkade tomater
Grillad fläskfilé med tapenade, mozzarella och torkade tomater

300 g urkärnade, svarta oliver
50 50 g sardellfiléer (en liten burk)
1 1 msk kapris
10 10 färska basilikablad
1 1 dl olivolja
1 1 tsk pressad citron
1/2 1/2 tsk grovmalen svartpeppar
2 2 vitlöksklyftor


Mixa oliver, sardeller, kapris och basilikablad.

Häll ner oljan i en fin stråle. Krydda med salt och svartpeppar. Häll ut röran ur mixern.

Pressa ner vitlöksklyftorna


Kommentarer
Postat av: ingeman p

Av någon märklig anledning så brukar sardellerna finnas i närhetaen av kryddorna i många butiker.

2010-09-04 @ 13:41:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... §