Burgundisk gryta (Boeuf Bourguignon)

De senaste veckorna har jag haft mycket att göra i skolan eftersom jag har bestämt mig för att ta examen nu i vår. Min sambo är ledig på måndagar och får därför laga mer mat hemma. Hans specialitet är burgundisk gryta och här kommer hans recept.

Burgundisk gryta med syltlökar

Ingrediender


1 kg grytbitar (av nöt, tex högrev, nötstek eller fransyska)

2 msk smör (extra till stekning)
1 msk tomatpuré
2 msk vetemjöl
½ dl balsamvinäger
2 msk koncentrerad kalvfond
2dl vatten
½ (à 75 cl) flaska rödvin
2 paket bacon (skivad á 140 g)
200 g champinjoner
2 vitlöksklyftor
1 burk syltlök (275 g)
1 morot
salt
ev. 1 tsk timjan
nymalen peppar
lagerblad

1. Sätt ugnen på 175 grader om du vill ställa grytan i ugnen. Det går också att koka på plattan.

2. Bryn köttet i smör i omgångar tills det fått fin färg på alla sidor.

3. Hetta upp lite smör i en gryta (ca 5 liter). Tillsätt köttet. Ha i timjan och salta och peppra generöst.

4. Rör ner tomatpuré och låt fräsa med ett par minuter.Strö över mjölet och blanda väl.

5. Häll på balsamvinäger och låt koka ihop i ett par minuter. Tillsätt kalvbuljong och rödvin.

6. Strimla baconet. Skär champinjonerna i kvartar och grovhacka vitlöken. Stek bacon, champinjoner och vitlök tillsammans.

7. Tillsätt baconblandningen och syltlök i grytan och rör om.

8. Sätt in grytan i ugnen och låt koka i ca Låt koka ca 1 ½ timme eller tills köttet är mört.

9. Servera med potatismos eller kokt potatis.


Kommentarer
Postat av: Nellie - Sockertussen

Vad gott det ser ut!



Jag täkte passa på och tipsa dig om en tävling på min blogg, där du kan vinna ett skitsnyggt feminint förkläde från Carolyn’s Kitchen!

Alla kan delta, kom gärna och var med ;)

/Nellie

2011-03-15 @ 11:35:28
URL: http://sockertussen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... §