Älgens kantarellgömmor på västerbottenkaka

Jag testade att laga mat på älgfärs för första gången. Hittade älgfärs för bara 89kr/kg, vilket kändes rätt billigt. Till det lagade jag västerbottenkaka. Jag är lite skeptisk till att blanda ihop två recept men eftersom det var lite halvklurigt att få ihop det, pga att båda ska in i ugnen, så gör jag så ändå.


Älgfärsbiff med västerbottenkaka gjord på potatis och krämig kantarellsås
500 g älgfärs
1 1 gul lök
1 1 tsk torkad rosmarin
5 5 enbär
1 1/2 1 1/2 dl mjölk
1/2 1/2 dl ströbröd
1 1 ägg
salt och malen vitpeppar
smör att steka i

Svampkryddad färskost:
100 100 g färskost
200 200 g färsk svamp
1 1 vitlöksklyfta

Västerbottenkaka
10–12 rivna potatisar
1 riven gul lök
1 förpackning riven Västerbottenost
salt och peppar efter smak flytande smör- och rapsolja

Sätt ugnen på 200°.(tänk på att två formar ska in, så har du en liten ugn bör du köra på varmluft). Riv/hacka löken och  riv potatis. Varva potatis, lök, ost, salt och peppar och lite smör i en springform. Ska vara i ugnen i ca 45 min, men sätt timern på 30 min.

Stöt enbären fint i mortel och skala och hacka löken fint. Fräs löken i smör tillsammans med enbär och rosmarin. Slå mjölken över ströbrödet och låt det svälla en stund, rör sedan ner lökblandningen och ägget. Blanda ner färsen och krydda med salt och peppar.

Hacka svampen fint och fräs den i smör. Skala och riv ner vitlöken i svampen. Rör ner svamphacket i färskosten. Forma 4 stora biffar av älgfärsen, gör en ficka i varje biff och fyll med svampblandningen. Täpp sedan igen hålet med lite av färsen. Tänk på att spara några msk sås. 

Bryn biffarna vackert i smör och lägg dem i en ugnssäker form. När det är ca 10-15 min kvar på potatisen, sätt in biffarna.

Servera resten av svampblandningen som sås.


Kommentarer
Postat av: Camilla

Det här verkar supergott, nästa gång jag hittar älgfärs ska jag göra det :-)

2010-10-13 @ 15:23:54
Postat av: Christina

Det var jätte gott! :) Om du har vägarna förbi City gross så var det där jag köpte det

2010-10-13 @ 21:39:12
URL: http://christinasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... §