Lammstek provencale

Igår kändes det nästan som söndag, jag vet inte om det berodde på det tråkiga vädret eller att vi åt stek. Till påsk köpte vi en lammstek och kryddade i rosmarin, men den smakade för mycket kofta. Svärmor bjöd oss sen på en provencalekryddad lammstek, som hon köpt färdigmarinerad. Efter påsk köpte jag därför en billig lammstek för att ge det en chans till. Här kommer receptet som jag hittade på själv. Snåla inte med saltet och ha den inte inne för länge! då finns det risk för att den smakar kofta! ;)


  Lammstek provencale med potatisgratäng och sallad.

1 lammstek
 
Marinad:
3 dl matlagningsolja
1 ask Findus frysta provencale kryddor
3-4 vitlöksklyftor
2 msk salt
peppar.


1. Blanda samman marinaden och pensla på den på steken. Låt steken stå svalt i ett par timmar så att den kan suga av sig av smaken.
2. Sätt ugnen på 175 grader.
3. Sätt in steken i mitten av ugnen och tryck ner en termometer i den tjockaste delen av steken.
4. Steken är klar vid ca 55 grader - 65 grader, beroende på hur rösa/röd man vill ha den.

Jag tog ur den ur ugnen när den nådde 59 grader vilket de andra tyckte gav en lagom rosa färg. Jag hade däremot gärna tagit ut den någon grad tidigare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... §