Morbergs chiliaioili

Vi bestämde oss för att fira in sommaren och vad passar då bättre än rökta räkor med chiliaioli. Jag använde mig av grön chili men med röd får man en härligare färg på såsen. Till huvudrätt bjöd grabbarna oss på helstekt oxfilé och Lorentz hemmagjorda bearnaisås. Till efterrätt serverade vi vit chokladkräm med passionsfrukt. Tyvärr hittade vi inte rätt recept, så det blev inte riktigt lika bra som det brukar. Jag återkommer med recept när jag hittat det igen!

>Rökta räkor med chiliaioli


Aioli 2 st vitlöksklyfta(or), (eller 3)
0,5 st limefrukt(er)
2 st äggula(or)
2,5 dl neutral olja salt och peppar
1 liten bit chilifrukt, eller en knivsudd chilipasta

1. Pressa ner vitlöksklyftorna och limehalvan till chiliaiolin i en bunke. Tillsätt äggulorna och rör droppvis ner oljan. Obs! Oljan och äggen måste ha samma temperatur för att aiolin inte ska skära sig.
2. Smaka av aiolin med salt, peppar och lite finstrimlad utkärnad färsk chilifrukt eller chilipasta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... §