Gravida får faktiskt äta sushi!!

Idag har jag varit på MVC. Allt var bra förutom att järnvärdena inte var super bra. Så nu blir det mer kött, järnjuice och kanske lite blodpudding. Efteråt var jag och åt Sushi i mörby. Förutom att alla som vanligt glodde på mig så var hon i kassan tvungen att fråga om jag fick äta fisk. Ja jag får äta fisk sa jag, gravida MÅSTE äta fisk. Lagom irriterad, kändes som jag satt där med en cigarett i handen och en bira. För den som inte tror mig eller för mer info om vilka fisksorter man får äta hänvisar jag till livsmedelsverket: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/ Sist jag var gravid, 2006 var det helt annorlunda däremot. Då fanns det massa fisksorter som var svartlistade, med i princip en döskalle på. Vågade knappt äta fisk alls, så livsmedelsverket insåg antagligen att det var farligare att kvinnor inte vågade äta fisk och ändrade reglerna.

Gör man sushi själv eller ceviche så tänk på att fisken ska frysas minst 2-3 dagar innan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... §