Cognacsgravad oxfilé

Jag hittade en gravad oxfilé i frysen. Jag provade en skiva och det var mycket gott så det kommer jag nog ta med på nyårsmiddagen. Jag har inte testat såsen än så återkommer med bild efter nyår ;)

800 g oxfilé
1/2 1/2 dl strösocker
1/2 1/2 dl salt
1 1/2 1 1/2 msk svartpepparkorn, krossade
3/4 3/4 dl konjak
Örtsås:
4 4 dl crème fraiche
3-4 3-4 tsk ljus dijonsenap
2 2 msk majonnäs
1 1 msk torkad dragon
2 2 msk gräslök, hackad
3 3 msk persilja, hackad
salt och svartpeppar


Gör så här

1. Lägg köttet i en plastpåse. Blanda salt, socker, pepparkorn och konjak och slå i påsen.

2. Knyt till påsen och lägg i kylen i minst 2 dygn. Knåda köttet i påsen en gång varje dag.

3. Låt det rinna av, skiva tunt och strö på svartpeppar. Blanda allt till örtsåsen. Servera örtsåsen till köttet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... §