Örtbakad sejfilé med chili och saffranssås serverat med potatiskross

Jag har inte köpt Sejfilé många gånger men tänkte testa det eftersom sej är något billigare än många andra fisksorter. Jag hittade sejfilé för bara 69kr kilot vilket är väldigt billig. Det är nämligen sällan man hittar fisk under hundringen. Sej är en ganska smaklös fisk så därför gäller det att tillsätta mycket smaker, och vad passar då bättre än denna rätt! ;) Det var en hel del ben i filén, men de lyckades jag dra ur innan jag stoppade in den i ugnen.

Sejfilé med saffran och chilissås och potatiskross med torkade tomater'
Mycket finare bild än orginalet på: http://www.recept.nu/1.132912/tom_sjostedt/varmratter/fisk_skaldjur/salsa_verdebakad_sejfile_med_chilisaffranscreme ?! ;)

600 gram sejfilé
100 100 gram blandade örter
2 2 msk dijonsenap 
4 4 msk olivolja
800 800 gram potatis
100 100 gram soltorkade tomater
1 1 dl olivolja
salt och svartpeppar
Chilisaffranscrème
2 2 dl fiskfond
0.5 0.5 gul lök
1 1 chili
1 1 dl crème fraiche
0.5 0.5 gram saffran
1 1 msk smör
1 1 dl vitt vin
salt och vitpeppar

1. Mixa örterna med olivoljan och senapen. Bred salsa verden på fisken och baka i ugn, 150°C i ca 10 min.

2. Koka potatisen och krossa grovt med hjälp av en visp. Skär ner tomater och tillsätt olivolja. Smaka av med salt och svartpeppar.

3. Fräs chilin och löken i smöret. Tillsätt vinet och fiskfonden och koka ihop något. Häll därefter i crème fraîche och saffran.

4. Koka ner till krämig konsistens, sila och smaka av med salt och vitpeppar.

5. Arrangera den krossade potatisen med fisken ovanpå. Ringla därefter såsen runt. Garnera gärna med färsk basilika och citronklyfta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... §