Wokad biff med basilika

När jag käkar ute brukar jag försöka kopiera deras recept. Här är ett recept jag hittat på, genom att blanda informationen från olika ställen. Thaibasilka kan vara lite svårt att få tag på, men finns i asiatiska butiker. Jag har köpt min vid fridhemsplan. De har många olika sorters basilka så fråga efter en som man brukar använda i varm matlagning. Mer info om basilka finns här . Thaibasilikan kan man frysa. De har också asiatisk chili som man hellst ska använda. Den är något mindre men MYCKET starkare. Man bör ha handskar på sig när man hackar den för det kan svida på huden i flera dagar efteråt annars. Jag tar därför bort fröna eftersom de är starkast.


500g lövtunn biff
1/2 tsk fisksås
2 msk ostronsås
2msk  sojasås
1/4 pressad lime
4 kvistar thaibasilika, stark
vitlök
1 röd chili
paprika
purjolök
broccoli


Andra grönsaker som passar bra:
Blomkål
morot
zucchini

1. Hacka grönsakerna.
2. Skiva köttet i tunna skivor. Dela upp i mindre portioner och stek hastigt i en wokpanna i flera omgångar eller fritera allt i en fritös.
3. (Ta ur köttet ur woken.) Stek vitlöken och chilin i olja. 
4.  Tillsätt resten av grönsakerna.
5. Tillsätt basilika, lime, ostronsås, sojasås, fisksås.
6. Ha till sist i köttet och rör om.

Servera med ris eller nudlar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... §