Kalvstek med rosmarin och chili

Igår gjorde jag en kalvstek så nu har vi mat i flera dagar. Till kalvsteken gjorde jag Tommys rosmarinrösti och gräddsås. Eftersom jag inte kunde hitta ugnstermometern fick jag chansa på tiden, men det blev bra ändå. Till en stek på 1.2 kg tog det 1 h och 10 minuter.

1 kg  kalvstek, benfri, gärna i nät 
salt 
peppar

Marinad 
2 msk  honung 
2 msk  balsamvinäger
2 msk  japansk soja 
0,5 st  röd chili
2 msk  olivolja 
0,5 tsk  rosmarin
1 tsk  citronskal 


1. Finhacka chilin och riv citronen. Rör ihop marinaden.
2. Marinera steken i några timmar.
3. Sätt ugnen på 175 grader. Bryn steken i en stekpanna så den får färg.
4. Lägg steken i en ugnsform och stoppa i en ugnstermometer.
5. När steken har en innertemperatur på 65 grader är den färdig. Den ska då ha en rosa färg innuti. Detta tar 1-1.5 timmar beroende på storleken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... §